Privacy Policy - 2021
Privacyverklaring
Versie 1, datum laatste wijziging 25/05/2018
GDPR
Als gevolg van een nieuwe Europese wetgeving is het onze taak om u mee te delen welke gegevens we van u verzamelen en wat we daarmee doen.
Bescherming van persoonsgegevens en gezondheidsgegevens
Ledemaatjes hecht groot belang aan de bescherming van uw persoonsgegevens en we verwerken uw
persoonsgegevens met de nodige zorg en aandacht voor de veiligheid van deze gegevens.
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die toelaten dat u als persoon geïdentificeerd kan worden.
Ledemaatjes houdt zich aan de wettelijke bepalingen rond de bescherming van persoonsgegevens en
de rechten die u als patiënt heeft (waaronder AVG en de wet op patiëntenrechten). De
persoonsgegevens en gezondheidsgegevens worden verwerkt door Ine Timmermans, Stationlaan
15/1a, 3740 Bilzen en worden enkel verwerkt voor het doeleinde waarvoor ze ingezameld zijn en
enkel zolang dit hiervoor nodig is.
In deze verklaring legt Ine Timmermans uit hoe het uw persoonsgegevens verzamelt, verwerkt en
gebruikt. Ze vormt aldus het algemene beleid van Ledemaatjes op het vlak van gegevensverwerking.
Ledemaatjes verzamelt en verwerkt gegevens over u wanneer u als patiënt door ons wordt
behandeld en verzorgd of op een andere manier met ons contact opneemt.
Bent u leverancier, dan worden uw gegevens of deze van uw contactpersonen verwerkt in het kader
van deze activiteiten., alsook bij het verwerken van facturen en andere boekhoudkundige
documenten.
Tot slot kan het zijn dat wij gegevens over u verwerken omdat dat van belang is of kan zijn voor
onze activiteiten, bijvoorbeeld om op uw advies of diensten beroep te kunnen doen.
Doel van de verwerking
De persoonsgegevens worden door ons verwerkt met als doel het verzorgen van een goede
gezondheidszorg. We houden ons aan de wettelijke verplichtingen die ons als zorgverlener zijn
opgelegd en zijn onderhevig aan het beroepsgeheim (of geheimhoudingsplicht).
Het gaat over de gegevens die u ons meedeelt en die wij nodig hebben voor uw behandeling en
verzorging als patiënt waarvoor u op ons beroep doet, zoals uw naam en adres, e-mailadres en alle
andere gegevens in dat verband, in het bijzonder de gegevens die verband houden met uw
gezondheid. Meestal geeft u ons die gegevens rechtstreeks door, maar het is ook mogelijk dat wij die
gegevens verkrijgen van andere partijen zoals uw huisarts of andere specialisten.
De gegevens kunnen ook betrekking hebben op uw vrijetijdsbestedingen of consumptiegewoonten,
met name wanneer deze verband kunnen houden met uw verzorging. Financiële gegevens moeten
worden verwerkt in het kader van de boekhoudkundige verwerking. Gegevens over uw functie en
activiteiten worden verwerkt in het kader van communicatie of public relations.
Wij verzamelen deze gegevens zowel wanneer u onze papieren formulieren invult als wanneer u dat
elektronisch doet.
Een aantal persoonsgegevens kunnen verder gebruikt worden voor de financiële afhandeling van uw
behandeling, voor boekhoudkundige verwerking worden er verder geen onmiddellijk identificeerbare
gegevens gebruikt.
In bepaalde gevallen hebben ook medewerkers (beperkte) toegang tot bepaalde persoonsgegevens,
bijvoorbeeld bij het vastleggen van afspraken. Doel van deze verwerking is het vlotter laten lopen
van de praktijkwerking, en de kinesitherapeut voldoende tijd te geven om aan de patiënten te
besteden Deze medewerkers zijn ook verplicht tot geheimhouding, en hebben niet meer toegang tot
uw gegevens dan strikt noodzakelijk voor het uitvoeren van hun takenpakket. Andere zorgverleners
van Ledemaatjes zijn eveneens gebonden aan het beroepsgeheim, en hebben ook enkel toegang tot
die gegevens die nodig zijn om hun deel van de zorg op zich te nemen.
Uw kinesitherapeutisch dossier dient volgens de wettelijke bepalingen 20 jaar bewaard te worden na
de laatste behandeling en/of het afsluiten van het dossier. Overige informatie die niet tot uw medisch
dossier behoort, wordt volgens de wettelijk vastgelegde termijnen bewaard of niet langer dan
noodzakelijk voor het vervullen van het doel van de verwerking.
Grondslagen voor de verwerking van gegevens
In beginsel verzamelen en verwerken wij uw gegevens op basis van de contractuele relatie die wij
met u hebben als gevolg van uw vraag tot verzorging en behandeling en het kinesitherapeutisch
contract dat wij daartoe met u sluiten. In andere gevallen is de verwerking gebaseerd op de taken
van algemeen belang die wij als zorgverleners vervullen.
De contractuele relatie is ook de grondslag voor de verwerking van gegevens over leveranciers.
Waar de verwerking niet noodzakelijk is om de contractuele relatie uit te voeren, zoals bij
communicatie, is ze gebaseerd op onze gerechtvaardigde belangen als zorgverlener, in het bijzonder
de vrijheid van vereniging en informatie. Daarbij zorgen wij er steeds voor dat er tussen onze en uw
belangen een evenwicht bestaat.
Delen van gegevens
De gegevens die we van u verwerken, worden enkel gedeeld in het kader van uw gezondheidszorg
met artsen of zorgverleners met wie u een behandelrelatie hebt of anders geanonimiseerd gedeeld.
Enkel deze informatie wordt gedeeld die noodzakelijk is voor uw behandeling door een andere
zorgverlener.
Indien u uw geïnformeerde toestemming hebt gegeven, worden deze gegevens op beveiligde manier
digitaal ter beschikking gesteld aan andere zorgverleners. Enkel indien u een behandelrelatie aangaat
met deze zorgverleners, zullen zij ook effectief inzage hebben tot uw gegevens.
In het kader van wettelijke verplichtingen zoals terugbetalingen van verstrekte hulp door
verzekeringsinstellingen, worden bepaalde gegevens ook gedeeld met uw eigen ziekenfonds, of voor
niet-verzekerde patiënten ten laste van het OCMW, met uw eigen OCMW.
Voor medewerking aan wetenschappelijk onderzoek, kunnen er ook gegevens worden verwerkt.
Alle verwerkingen gebeuren door instanties die de correcte toelatingen en machtigingen hebben
gekregen voor de verwerking van deze gegevens. Gegevens worden samengevoegd en alle
maatregelen worden genomen zodat deze niet herleid kunnen worden naar individuele personen.
Uw rechten als patiënt
U hebt het recht op inzage van uw eigen persoonsgegevens. U kan deze opvragen, inkijken,
corrigeren en eventueel wijzigen. In bepaalde gevallen kan u ook vragen om de verwerking van de
gegevens tijdelijk te beperkten. Deze vragen kunnen enkel geweigerd worden indien deze een
ernstige bedreiging vormen voor uw gezondheid. Een vraag tot het verwijderen van
persoonsgegevens of beperking van de verwerking ervan kan enkel indien er geen wettelijke
verplichtingen op de verwerking en bewaartermijnen van deze gegevens rusten. Vragen tot inzage in
uw dossier kan u richten aan uw huisarts. Bij vragen of klachten kan u ook steeds bij uw arts of
zorgverlener terecht.
Indien u een inbreuk vermoedt op de verwerking van uw persoonsgegevens en uw arts of
zorgverlener kan geen uitsluitsel bieden, hebt u de mogelijkheid een klacht neer te leggen bij de
Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).
Beveiliging
Wij nemen de nodige maatregelen om uw persoonsgegevens passend te beveiligen. Dit omvat:
voldoende beveiliging van het computerprogramma, dossiermapjes niet laten rondslingeren,
beroepsgeheim
Wijzigingen
Ledemaatjes behoudt zich het recht voor om deze verklaring en/of dit beleid te wijzigen. Wijzigingen
zullen via de website aan gebruikers worden gemeld.
Contactgegevens
Ledemaatjes Bilzen
Adres:
Ine Timmermans
Stationslaan 15 / 1a
3740 Bilzen
Telefonisch:
089 56 73 28
0477 45 52 60
Mail: